Nimeni nu-şi va aduce aminte de tine pentru gândurile tale secrete.
•Gabriel Garcia Marquez - ultima scrisoare din “veacul de singurătate”.

miercuri, 10 martie 2010

SFINTISORI MOLDOVENESTI



Inrediente:
pentru aluat:
1,250 kg faina pentru cozonac
200 ml lapre dulce
250 unt
100 g zahar
8 galbenusuri si un ou intreg
coaja de la o lamaie si o portocala
cateva linuri de ulei de floarea soarelui
2 pachetele de drojdie uscata si un praf de copt
o lingurita de sare
pentru sfintisori:
400 g miere de albine si 2-3 linguri de zahar
1/2 kg nuci macinate
pentru cozonocel
4 albusuri
8 linguri cu zahar
250 g nuci macinate
100 g stafide

un ou si o lingura de lapte pentru uns deasupra
ulei pentru uns tavile

Preparare:
Se cerne faina cu praful de copt intr-un lighienas.
Untul se topeste, se lasa sa se raceasca la temperatura camerei si se amesteca cu 2-3linguri de ulei de floarea soarelui.
Galbenusurile se freaca putin cu o lingurita de sare (in felul acesta se inchid la culoare)
Se infierbanta laptele si se opareste cu el 2-3 linguri de faina. Se adauga oul intreg si se amesteca bine. Se presara drojdia uscata si zaharul si se adauga galbenusurile si aromele. Se amesteca bine cu faina si se incepe framantatul, ungandu-se in permanenta mainile si suprafata aluatului cu untul amestecat cu ulei. Se considera ca este bine framantat cand aluatul incepe sa faca basici (dupa cca 20 de minute). Se acopera cu un prosop curat si se lasa sa creasca la loc cald pana si-a marit in mod vizibil volumul (cca o jumatate de ora).
Se rup bucati de aluat, se modeleaza cate doua suluri cu diametrul de 5 mm si 15-20 cm lungime.
Se impletesc, se unesc capetele si se formeaza sfintisorii in forma cifrei 8. Se aseaza in tava unsa cu ulei,

se mai lasa 10-15 minute sa creasca in tava la loc cald, se ung cu ou batut cu o lingurita de zahar si o lingura de lapte

si se coc in cuptorul preincalzit pana se rumenesc frumos.
Se scot din cuptor si cat sunt inca calzi se scufunda in siropul facut astfel: 2-3 linuri de zahar se fierb cu 1/2 cana de apa, pana se topeste zaharul. Se ia siropul de pe foc si se adauga mierea pentru ca aceasta sa devina mai fluida (Atentie: mierea nu se fierbe! isi pierde din calitati) Sfintisorii inmuiati in sirop se tavalesc prin nuci macinate. Cine doreste poate amesteca nucile macinate cu scortisoara.


Din aluatul de mai sus mi-au iesit 20 de sfintisori si un cozonacel pentru care am pregatit urmatoarea umplutura:
4 albussuri le-am batut cu un praf de sare si 8 linguri de zahar puse una cate una. Am pus nucile macinate si am amestecat usor cu lingura.
Am intins doua foi de aluat. Am pus pe fiecare cate jumatate din compozitia de albusuri cu nuci si am presarat jumatate din stafide. am format doua suluri pe care lea-m crestat in lung pana la jumatatea grosimii, apoi le-am impletit si am pus cozonacul in tava unsa cu ulei.

L-am lasat sa creasca in tava cca 1/2 ora,

l-am uns cu ou batut si am presarat zahar brun si jumatati de nuca. L-am copt in cuptorul preincalzit pana s-a rumenit frumos si a trecut proba cu paiul.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu