Nimeni nu-şi va aduce aminte de tine pentru gândurile tale secrete.
•Gabriel Garcia Marquez - ultima scrisoare din “veacul de singurătate”.

sâmbătă, 9 martie 2013

SFINȚIȘORI, ALTFEL

Acum ceva timp am găsit pe internet rețeta acestui ”Colac din Estonia”  
care mi-a adus aminte de altă rețetă foarte asemănătoare, ”Treccia rusă”,
pe care am făcut-o și eu acum câțiva ani.
Pentru că azi a fost sărbătoarea creștină a celor 40 de mucenici, nu puteam să nu fac și eu măcar câțiva sfințișori.  În anii trecuți am făcut de post, sau de frupt, după cum a fost cazul, însă anul acesta m-am gândit să-i  fac puțin diferiți: 

Ingrediente:
125 ml lapte
2 lingurițe cu miere (sau zahăr)
Un gălbenuș
30 g unt topit și răcit
15 g drojdie
Un praf de sare 

Pentru cremă:
50 g unt topit
1-2 lingurițe cu scorțișoară
2 linguri cu miere sau 3 linguri cu zahăr
Nuci măcinate grosier
 
 Pentru glazură:
2 linguri cu miere
Nucă măcinată
 
Preparare:
Drojdia se amestecă cu mierea și laptele călduț, se pune într-un loc cald până crește (își dublează volumul).

Făina se cerne într-un bol suficient de încăpător. Se adaugă drojdia crescută, gălbenușul de ou, untul topit și răcit precum și sarea.

Se amestecă întâi cu lingura de lemn, apoi cu mana, nu prea mult, doar până obținem un aluat omogen, destul de tare.

Se acoperă cu un prosop și se pune într-un loc cald să crească, până își dublează volumul (cam o oră).

Între timp se prepară crema:
Se topește untul, se adaugă mierea sau zahărul și scorțișoara și se amestecă bine până se obține o cremă.

Aluatul se împarte în patru părți.

Se ia fiecare parte și fără a se prelucra  prea mult, se întinde pe masa ușor înfăinată, într-un dreptunghi.

Se unge foaia cu cremă,se presară nuci, 

 apoi se rulează.

Ruloul  obținut

se taie în lung, lăsând la un capăt o porțiune de câțiva centimetri, netăiată.

Se împletește ruloul, având grijă ca tăietura să fie la vedere.

Se formează binecunoscutele ”opturi”,

se așează în tava acoperită cu hârtie de copt

și se dau la cuptor până se rumenesc ușor.

Calzi, se ung cu miere (subțiată cu apă)

și se acoperă cu nuci măcinate.

 

 

2 comentarii:

  1. chiar ca, sunt altfel, sfintisorii tai :), si in sfarsit am gasit aceasta reteta pe placul meu, sunt minunati si sa stii ca am sa i fac si eu in curand si n am sa spun la nimeni ca se numesc sfintisori, am eu doi sfinti pe care trebuie sa i mai imbrobodesc din cand in cand :) , sotul si fiul.
    plus ca i ai prezentat faorte apetisant
    aurelia

    RăspundețiȘtergere
  2. arata de vis!! Minunata combinatia, nuca...miere, scortisoara!! Mmm, un deliciu!

    RăspundețiȘtergere