Nimeni nu-şi va aduce aminte de tine pentru gândurile tale secrete.
•Gabriel Garcia Marquez - ultima scrisoare din “veacul de singurătate”.

miercuri, 3 aprilie 2013

BORȘ DE URZICI CU OREZ

Nu sunt mare amatoare de mâncăruri cu frunze (”nu mănânc iarbă”, obișnuia să spună soțul meu și bineînțeles băieții îl imitau) așa că nu prea am gătit spanac, urzici și alte asemeni  verzituri. De la o vârstă totuși, nu mai poți mânca chiar tot ce-ți place așa că mai respecți și sfatul medicului. Zilele trecute am fost în piață și era o abundență de ”trufandale”: urzici, ștevie, spanac, ceapă verde, leurdă și grâșor, mărar, pătrunjel, leuștean. Fiind și post, am hotărât să-mi fac și eu o crăticioară cu un borș de primăvară, vedete fiind urzicile. 

Ingrediente:
O mână bună de urzici
O legătură de ștevie
Un morcov mic
Un păstârnac mic
O țelină mică
O ceapă
Un fir de praz (sau o bucată, dacă este mai mare)
O legătură de mărar
O legătură de pătrunjel
O legărură de leuștean
½ cană cu orez
O cană cu borș
Sare după gust 

Preparare:

Urzicile se aleg, doar frunzulițele tinere de la vârf,
 
se spală în mai multe ape, apoi se opăresc bine în apă clocotită
 
și se scot într-un vas să se răcorească.
 
Se pun la fiert 2 litri de apă. Se sărează. Ceapa se taie mărunt, morcovul, păstârnacul și țelina se dau pe răzătoare.

Prazul (am pus doar partea verde) se taie inele.
 
Când apa fierbe se pune zarzavatul. Se lasă să fiarbă.
 
Când zarzavatul este aproape fiert se adaugă orezul spălat și scurs bine de apă.
 
Ștevia se spală și se toacă.
 
Se adaugă în oală. Urzicile opărite se toacă mai mărunt
 
și se adaugă și ele în oală. 
 
Se lasă să fiarbă orezul și se adaugă borșul fiert în prealabil, mărarul și pătrunjelul tocat.
 
Se mai dau două clocote, se oprește focul, se pune o jumătate din legătura de leuștean tocată și se acoperă oala cu capacul. Restul de leuștean se adaugă în farfurie, când se servește.
 
 Cine nu ține post poate adăuga o lingură de smântână în farfurie,
 
dar este foarte bun și fără smântână.

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu