Nimeni nu-şi va aduce aminte de tine pentru gândurile tale secrete.
•Gabriel Garcia Marquez - ultima scrisoare din “veacul de singurătate”.

duminică, 10 februarie 2013

SARAMURA OLTENEASCĂ DIN CRAP NOVAC

La sfârșitul anilor 70 am locuit vreo 3-4 ani în sudul Olteniei, lângă Dunăre, la Calafat.
Aveam mulți colegi și prieteni de prin satele de pe malul Dunării, așa că de cum vremea permitea, aproape în fiecare duminică (sâmbăta se lucra), uneori începând chiar de sâmbăta dupăamiază, eram la câte unul dintre acestia, nu atât acasă ci în special pe malul Dunării, la ”baltă” cum se spunea. Și  bineînțeles nu lipsea peștele din meniu.Și dacă eram la preotul din Ciuperceni lin, caras, roșioară, crap și uneori somn sau știucă  pregătit în fel și chip de ”coana preoteasă” (sora uneia dintre prietenele mele). La Cetate predomina păstrăvul (era acolo o crescătorie) pregătit pe jar, învelit în frunze mari de hrean, la Gruia, aproape de Turnu Severin crapii mari, de la 5 kg în sus, cel mai ades saramură de crap, cum spuneau localnicii, rețetă pe care o redau mai jos.
Saramura nu e chiar saramura clasică pe care o știm noi, ci mai degrabă un sos gros și consistent din legume coapte pe jar, cu usturoi și verdeață. Mie personal nu-mi mai place crapul de Dunăre, mi se pare că miroase a mâl și când mă gândesc cât de curată e acum Dunărea... îmi piere cheful de pește (și așa nu mă omor după el dar dieta mea conține obligatoriu pește, așa că nu am ce face). M-am dus la hala de pește din Obor și am luat un trunchi  (peștele curățat de solzi, fără intestine, cap și coadă) de crap Novac care a fost foarte bun. Am făcut din o jumătate din el saramura oltenească: 

Ingrediente:
400 g crap Novac
2 ardei kapia copți
2-3 roșii (am pus și una verde) coapte
4-5  căței de usturoi
Verdeață (pătrunjel și leuștean)
O linguriță de suc de lămâie sau oțet
O lingură de ulei pentru sos și 4-5 linguri pentru prăjit peștele
Sare și piper după gust
2-3 linguri de mălai
Mămăligă caldă (poate fi și de cartofi)
 

Preparare:
Peștele porționat, se sărează și se pipărează. Se lasă 10-15 minute să se condimenteze. Între timp se prepară saramura (sosul):
 
 se coc ardeii și roșiile,
 
se curăță de coji, se îndepărtează cotoarele ardeilor și se pun în blender împreună cu usturoiul,verdeața tocată,  zeama de lămâie sau oțetul, uleiul,  sare și piper după gust. Se blenduiește până se obține o pastă consistentă (dacă nu aveți blender sau vreți să  le preparați ca acum mai bine de 30 de ani: cu tocătorul de vinete apoi le frecați cu lingura de lemn, ca la salata de vinete).
Se pune uleiul să se încingă. Bucățile de pește se dau prin mălai și se prăjesc în uleiul încins având grijă să punem peștele întâi cu pielea în jos.

Se servește cu mămăligă caldă sau cine preferă cu pâine oltenească coaptă în țest.

2 comentarii:

  1. Eu nu am vazut niciodata saramura cu pestele prajit in malai si nici de consistenta asta :) Nu in zona Calafatului

    RăspundețiȘtergere
  2. Așa cum am scris, peștele se pregătea acum 30 și ceva de ani, în felul acesta, la Gruia, aproape de Turnu Severin, sau cel puțin acolo l-am mancat eu.

    RăspundețiȘtergere