Nimeni nu-şi va aduce aminte de tine pentru gândurile tale secrete.
•Gabriel Garcia Marquez - ultima scrisoare din “veacul de singurătate”.

vineri, 31 august 2012

CARTOFI CU TĂIEȚEI sau ”MÂNCAREA JIDOVULUI CALIC”

Recitesc acum  romanul autobiografic  ”Copilăria unui netrebnic” de Ion Călugăru, pe numele lui adevărat Buium Leiba Ștrul Croitoru, care a locuit la capătul strazii pe care am copilărit și eu, acțiunea romanului petrecându-se pe strada și în cartierul nostru. Buiumaș, eroul principal povestește la un moment dat: ”Acasă miroase a fiertură de cartofi cu tăieței, presărată cu pătrunjel verde.” Mi-am adus aminte cum am făcut eu cunoștință cu acest fel evreiesc de mâncare:
 Prin clasa a VII-a sau a VIII-a ne-a venit o colegă de” la țară”, cu care eu mă împrietenisem, cu atât mai mult cu cât stătea în gazdă la o vecină de-a mea, mai de la capătul străzii, o evreică văduvă, brunetă, slabă, cu profil de grecoaică (nu era tipul clasic de evreică), pe numele ei ”doamna Rozica Dascălu”. Într-o zi, întorcându-ne noi amândouă de la școală am intrat pe la colega mea. Doamna Rozica o aștepta cu masa pusă, pe masă aflându-se acest fel de mâncare. A vrut să-mi pună și mie o farfurie, dar eu din jenă,  am refuzat, doar am gustat puțin din farfuria colegei mele. Mi s-a părut deosebit de bună. Ajunsă acasă, mă străduiam să-I descriu mamei mâncarea. La noi era și bunicul, un bărbat ”cât un brad”, cu ochi mari, albaștri ca cerul și cu o cicatrice care-i brăzda obrazul drept de sub ochi până aproape de gură, amintire din război. Bunicul meu era un hâtru. Cum m-a auzit pe mine chinuindu-mă să-i explic mamei, numai ce-l aud: ”asta trebuie să fie o mâncare de jidov calic”. Și așa i-a rămas numele! 

Ingrediente:(n-o să trec cantități, doar voi enumera ingredientele)
Cartofi rupți în bucăți și fierți în apă cu sare
Tăieței fierți
Ceapă  ( cu cât este mai multă cu atât este mai bună)
Un cățel de usturoi (doar pentru aromă)
2 linguri cu ulei
O lingură cu unt
Sare și piper după gust
Pătrunjel verde fin tocat
Preparare:
Se fierb cartofii în apă cu sare. Când sunt gata se lasă în apa în care au fiert.
 
 Se fierb tăiețeii și se lasă și ei în apă. Ceapa se taie peștișori iar usturoiul fin.
 
Se pune uleiul să se încingă. Se adaugă ceapa  și usturoiul. Când s-au muiat, se adaugă cartofii fierți și puțin din zeama în care aceștia au fiert.
 
 Se călesc câteva minute, după care se adaugă și tăiețeii scurși, piper și sare  dacă mai trebuie, precum și pătrunjel.
 
Se mai lasă puțin pe foc, să se amestece aromele, după care se pune o lingură cu unt (dacă o faceți de post renunțați la unt)
 
se amestecă și când untul este topit se oprește focul și se servește fierbinte.
 
 
 
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu